beasrecept

Alla inlägg under maj 2011

Av Bea War - 26 maj 2011 21:38

Hejsan!

Förlåt att jag inte skrev igår men jag hade prov i engelska idag så jag var tvungen att plugga och så var jag iväg på en sak igår kväll... jag har matteprov imorgon så det blir inte ett så långt inlägg idag heller, men jag lägger in receptet som jag lovade att jag skulle lägga in igår;)


Muffins:

125 g smör

2 ägg

2½ dl socker

3 dl mjöl

1½tsk bakpulver

1 ½ tsk vaniljsocker

75 g vit choklad

72 cm rabarber

1 dl mjölk


Frossting:

200 g philadephiaost

150g vitchoklad


Du behöver:

Måttsats, 3 bunkar, kastrull, elvisp, kniv, skärbräda, muffinsformar, och gaffel


Gör såhär:

Sätt ugnen på n175 grader. Börja med att smälta smöret på låg värme. Vispa ägg och socker fluffigt. Blanda alla dem torra ingredienserna i en bunke med gaffeln och vänd i äggsmeten. Smält den vita chokladen (75g) i vattenbad eller i mikron. Häll den vita chokladen, smöret och mjölken i smeten och blanda ihop allting. Fördela smeten i muffinsformarna och lägg i 6 st cm långa rabarberskivor i muffinsen och ställ in dem i ugnen i 32 min.

För frossingen under tiden. Den är väldigt enkel. Smält bara den vita chokladen (150g) och vispa med philadephiaost lagom hårt.

Bre på ett tjokt lager med frossing precis innan du ska äta dem om du inte ska frysa dem.

Ät och Njuut!

Nu så dampar min dator också så jag får inte fram några bilder.... ni få ett puss puss istället ;)

Bilden kmr när jag fått den ifrån min moster. Jag kmr inte skriva mera på ganska många dagar för jag åker ju till Italien imorgon. Jag hoppas att ni får det härligt det hemma.

Puss puss

Av Bea War - 24 maj 2011 21:58

Hejsan!

Nu är jag tillbaka efetr ca 1 veckas upphåll. Tråkigt tråkigt men nu så är jag tillbaka. Jag har bakat rabarbermuffins med vitchokladfrossning och vitachoklad muffins med hallon. Gott, gott. :) Recept kommer när jag har fixat bilderna. Jag åker ju till Italien på fredag( om inte dt där jävla askmolnet förstör allt), och kommer då som ni förstår inte kunna skriva igen för än jag kommer hem. Den 6 juni. Troligtvis så kommer inte något nytt inlägg för än 7 juni. När jag kommer tillbaka så hoppas jag att jag har fått insperation ifrån de Italienska bakverken:)

Nu så måste jag gå och  lägga mig, men jag skriver igen imorgon och då så kommer troligtvis receptet på Vitachoklad och hallon muffins. :)

 


Av Bea War - 16 maj 2011 22:09

Hejsan!

Ni har säkert märkt att jag inte har skrivit sedan i Fredags och jag är ledsen för dt, men mamma tror att jag typ är databeroende, vilket jag såklart inte är!

Mamma tycker därför att jag ska vara utan datorer i en vecka, och det gick jag utan tvekan med på eftersom att jag vill bevisa för henne att jag INTE är databeroende.

Det blir alltså det sisat blogginlägget på ca 1 vecka.... :(


Till helgen så hoppas jag att jag kan komma på något smarrigt recept som jag kan baka hos min morbror eftersom att min lillasyter har kastat ut mig ur huset.... Haha! Hon ska ha övernattningskalas lördag till söndag så då vill hon inte att jag skall vara där.... :(.... fast.... jag förstår henne,jag ville inte heller att hon skulle vara hemma när jag hade övernattningsparty ;)

 


Av Bea War - 13 maj 2011 11:07

Hejsan!

Förskylningen har inte blivit bättre utan snarare sämre.... jag ör alltså hemma idag och tänkte att jag iaf måste göra något så jag bakade de där Chocolate chip kakorna som jag pratade om igår:)

Här kommer receptet:


Ingredienser:

200 g smör (rumstempratur)

1 dl råsocker

1 3/4 dl strösocker

4 ½ dl vetemjöl

2 ½ msk kakao

1 ½ tsk vaniljsocker

1 1/4 tsk bakpulver

2 ägg

150 g mörk choklad


Du behöver:

Måttsats, 2 bunkar, skärbräda, kniv, gaffel, sil,bakplåtspapper och en plåt


Gör såhär:

Sätt ugnen på 225 grader

Lägg smöret, råsockret och strösockret i en bunke och knåda ihop, blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och kakao i en bunke med en gaffel.

Sikta ner det torra ingredienserna i  smör och sockerblandningen. Knäck i de två äggen i degen och knåda ihop.

Hacka chokladen i grova bittar och knåda försiktigt ner dem också.

Klicka ut degen på en plåt med bakplåtspapper och grädda i ugnen i 9 minuter.

När de är klara så kan du bara låta dem svalna.


  

Dom ser inte helt fel ut va?? ;) 


Det är första gången jag göra Chokolate chip så jag blev ganska nöjd med resultatet faktiskt. :)

 

Av Bea War - 12 maj 2011 21:58

Hejsan!

Idag så har jag varit runt på olika skolor och spelat upp musikalen som har pratat om lite granna.


Igårkväll så började jag få sådär förskylningsontihalsen, och jag tänkte bara  o nej! Usch och fy jag vill inte bli förskyld nu! När jag kommer hem efter musikalen idag också så har jag skit ont i magen och halsen och att ställa sig i köket då kändes inte som ett jättebra idé...

Så det har mest blivit soffan nu på eftermiddagen...


Jag har iaf fått lite nya ideér av en kompis som jag är jätte tacksam för! Tack Ingrid;)

Sockerkakasmuffins med ett hallon i och chokladfrossting:) Det låter väll inte helt fel?? :) Jag tänkte också baka ett par små chokladkakaor med chokladbitar i. Typ chocolate chip kakor:)

Nu så ska jag gå och lägga mig och hoppas att jag kan sova bort förskyldingen så att jag kan baka lite till helgen.

 

Av Bea War - 10 maj 2011 22:23

Hejsan!

Jag vill baka! Fast somvanligt så är det alldeles försent att ställa sig i köket nu... haha... jag tänkte verkligen baka idag men det kom bara inga ideér! Usch och fy för inga ideér;)


Jag skrev i mitt inlägg i söndags att jag skulle komma med ett nytt recept på onsdag (imorgon;)) men jag är tvungen att följa med min lillasyster till stallet imorgon. Det finns kanske en liten changs att det kan komma något recept men annars så hoppas jag att det kan komma något på torsdag. Asså sreiöst, någon som har något förslag?? Har verkligen helt slut på ideér! Något med choklad såklart;) Eller är det något som ni vill att jag ska lägga upp ett recept på?

Jag hoppas att det kommer något recept på onsdag eller torsda, annars så kommer det i helgen:)


Förresten, jag ska iväg till Italien snart (vet inte exakta datum) och jag kan tyvärr inte blogga då, men jag hoppas att jag kan lägga upp något härligt recept och ett långt och härligt inlägg.

 


Av Bea War - 9 maj 2011 21:19

Hejsan!

Idag så har jag varit runt på olika skolor och spelat upp några scener ur musiklaen som jag har berättat om:) Vi var på min skola och jag sjöng solo... Jag höll typ på att dö! OMG! Det var läskigt! Haha! Jag typ suger på att sjunga så alla kommer väll typ mobba mig imorgon... kuligt kuligt:) På torsdag så ska jag iväg igen och spela musikalen på några andra skolor så det ska bli kul!

Men, men, tillbaka till bakandet och nya recept , ingrediensr och allt vad det är!

Vi åt på IKEA idag innan vi uppträde och vi tog en lite chokladmoussé till efterätt:) Den smakade som en riktig moussé ska smaka! Stark chokladsmak och riktigt krämig och god! Var dock lite grynnig vilket gjorde att allt förstördes lite... Men med tanke på att det var en IKEA moussé så var den väldigt bra!


Kollade på De soede liv idag. Jag rekomenderar de verkligen! En av danmarks bästa konduktörer är det som bakar alla godsaker. Hon heter Mette Blomsteberg och hon är väldigt duktig. Som jag skrivit tidigare så stör jag mig på att hon pratar danska (har absolut ingenting imot danskar, men det vore enklare om hon pratade svenska så att man kunde koncentrera sig mer på hur hon gör).

Jag funderar på attg komma med något nytt recept snart... har någon något förslag?? Kommentera gärna!

 

Av Bea War - 8 maj 2011 11:23

Hejsan!

Ledsen att jag inte skrev ngt igår men vi hade städdag i området och sedan så "tvingade" mamma med mig för att köpa nya skor;)


Jag har såhär musikalföreställning idag och jag kmr typ döö! OMG! jag e typ  

Jag hoppas att jag kan komma på något braigt recept tills på onsdag om inte tidigare som jag kan göra då:)

Hinner inte skriva mera nu tyvärr då jag måste fixa iordning för musikalen:)

 

Ovido - Quiz & Flashcards