beasrecept

Alla inlägg under oktober 2011

Av Bea War - 31 oktober 2011 22:55

Hejsan!

Nu så är jag tillbaka, efter ett lite längre uppehåll än vad jag hade tänkt mig ifrån första början. :)

Nu så tänker ni säkert att oj nu så måste hon väll ändå ha bakat jättemycket, så länge som hon har varit bort! Men vet ni vad... jag har inte bakat någonting dem senaste veckorna... eller jo... en sak har jag faktiskt bakat. Och det vra i lördags:) vi var inbjudna till våra grannar på kvällen och jag fick baka efterrätten:) det blev en chokladterrin/radiokaka:) Ni hittar receptet lite längre ner:)

Idag så var jag me   d min bästa kompis Moa på Frölinda Torg och shoppade lite:) Jag kom hem med en halsduk, mössa och två stycken tröjor:) så jag är nöjd.

Nej, nu så kommer receptet:


Ingredienser:

200g mörk choklad

4 dl vispgrädde

6 st smörgåsrån

1 äggvita

lite socker


Gör såhär:

Börja med att hacka chkoladen grovt och lägg den i en kastrull. Häll i vispgrädden, ställ på spisen och låt koka upp under omrörning. När chkladen har smält och det har kokat så kan du hälla över den i en skål och låta den svalna lite grann. Under tiden så kan du doppa smörgåsrånen i äggvitan och vända dem i sockeret. Klä en form med... heter det plastfolie? Fattar ni vad jag menar? Sån plast som typ klibbar ihop sig? Jag hoppas att ni fattar iallafall. Iallafall, klä en form med "plastfolie". Sen när gräddblandningen har svalan lite så kan du vispa den med en elvisp tills den blir lite fluffig. Om det tar lång tid så är det lungt. Jag vispade min i 40 min utan paus... :)

När du har vispat klart så kan du hälla i smet i formen så att det täcker botten. Sedan så ställer du in den i frysen i 20 min. När den har stått där i 20 min så kan du ta ut den, lägga på två smörgåsrån på chokladsmeten och sedan så häller du på smet så att det täcker rånen. Ställ sedan in i frysen i ytterligare 20 min. Upprepa den prociduren( vet ej hur det stavas) tills alla rånen är slut och det inte finns någon smet kvar. Låt sedan stå i frysen i minst 2 timmar inann du serverar den. Få ut den ur formen genom att dra undan plastfoliet. Skär upp kakan med en kniv som har sköljts i kallt vatten. Tänk på att kakan kan smälta ganska fort. Servera den gärna med några exotiska fruker!

Detta är en bild tagen ifrån google. Jag glömde att ta kort på min egna. Jag sätter in kortet bara för att ni ska fatta lite hur den skall se ut. Tänk på¨att kexen i denhär kakan är mycket tjockare än i erna kaka eftersom att ni använder smärgåsrån!

 

Av Bea War - 10 oktober 2011 01:10

Hejsan!

Kommer bara ett litet snabbt inlägg här emellan, jag tänkte bara berätta att jag kommer åter tillbaka vecka 44, om ca fyra veckor alltså:(

Jag  vet att jag gör ett långt uppehåll, men just nu så är mitt liv heelt kaotiskt, med beslut som ska fattas, prov som ska fixas, träning som ska hinnaas med och resten av sakerna som tillhör livet.

Men håll ut, precis som rubriken lyder, för jag kommer tillbaka!

 

Ovido - Quiz & Flashcards