beasrecept

Alla inlägg under juni 2011

Av Bea War - 26 juni 2011 17:45

Hejsan!

Hur har ni haft en bra midsommar? Det har jag haft iallafall haft!:)

Och tårtan som jag skulle baka blev jättebra! :)

Här kommer receptet:


Ingredienser:


1 tårtbotten

1 l färska jordgubbar

1 lime

socker

1 burk kesella vanilj

3 dl vispgrädde

Jordgubbar till dekoration


Du behöver:

Fat, elvisp, 2 bunkar, rivjärn, särbräda, kniv, gaffel, och slickpot


Gör såhär:

Snoppa jorgubbarna och skiva dem. Riv lime skalet och pressa halva lime över jordgubbarna, sätt in en gaffel i lime så går det enklare. Strö över lite socker över jordgubbarna. Strö ut jordgubbarna över den första tårtbottnen.

Lägg i limeskalletr i kesella vaniljen och blanda om, bre ut kesellan över andra lagret. Vispa grädden hårt och bre grädden över tårtan och avslut med med att lägga på några jordgubbar. Sedan så är det bara att mumsa på ;)

Bilden kommer på måndag eller tisdag nästa vecka när jag kommer hem.

 


Av Bea War - 23 juni 2011 15:44


Kesella vanilj är väldigt gott, och jag har ingenting emot den. Det verkade kanske som att det gick lite emot varnadra när jag skrev att jag tyckte att man bara skulle använda naturliga ingredienser och i samma inlägg skrev att jag använder kesella vanilj in en tårta;) Men precis som jag skrev så har allting undantag! ;)


Av Bea War - 23 juni 2011 15:17

Hejsan!

Jag är glad just nu! Jag ringde precis mamma och frågade om jag fick baka en tårta till midsommar, och det fick jag! Supperdupper glad blev jag! :D

Jag hade tänkt att baka en vanlig sockerkaka och sedan göra så att man fick typ såhär tårtbottnar, men mamma hade redan köpt både tårtbottnar och marängbottnar så jag antar att jag får använda det, trots att jag är emot färdigköpta tårtbottnar! Iallafall, så, emellan bottnarna så hade jag tänkt att lägga skivade jordgubbar med pressad lime över, och andra laggret, kasela vanilj. Tyvärr färdigköpt på burk- mamma hade köpt det också- , men jag ville egenterligen gör vaniljkräm och lägga som andra lager. Sen så hade jag tänkt att ha ett tjokt lager med grädde runt tårtan :) Och Jordgubbar på toppen ;) Mums!


Imorgon så kommer det troligtvis inget inlägg, det är trots allt midsommarafton och jag antar att om det är någon dag på året som skall vara dator fir såär det väll ändå midsommarafton! Eller?? ;)

På söndag tidigast så kommer receptet på tårtan. Jag hoppas också att jag skall kunna ladda upp en bild på den då också, men vi får väll se om jag och tekniken + pappa (eftersom att det är hans dator) kan samarbeta.... Så förvänta er inte för mkt! ;)

Jag måste bara dissa en sak! Godis på tårta! Usch! Det tycker jag är bland de (Ursäkta mig) äkligaste sakerna som finns! Usch! Det rekomenderar jag er starkt att inte ha på tårtan! (Och då så räknar jag ju naturligtvis inte mörk "bak choklad" som godis.) Använd istället naturliga ingredienser! Sen finns det ju såklat vissa undantag, som det det finns med allt annat, men jag kan inte inte komma på någonting just nu... :)

 

Av Bea War - 21 juni 2011 11:34

Hejsan!

Sorry att jag inte har skrivit på längen, men jag var på ett läger mellan måndag och tisdag som ni säkert minns att jag skrev om, i fredags när jag kom hem så var jag supperdupper trött så då orkade jag faktiskt inte skriva då.... På kvällen så åkte vi iväg till landet, där det är supperdupper dålig mottagning på bredbandet, och därför så har jag inte kunnat skriva för än nu eftersom att jag har lånat pappas jobbdator och kopplat upp mig! ;)

Det kommer tyvärr inte att bli lika många inlägg nu då eftersom den där jävla mottagningen inte fungerar, men jag skall iallafall försöka att sno pappas dator någon gång ibland! ;)


I Lördags så bakade jag kladdkaka, receptet ihittar ni under rubriken "Världens godatste kladdkaka". Den är riktigt god asså! Men jag tycker inte att man skall äta den när den är varm, även fast den är riktigt god då, men den är så kladdig.... Nej ät den istället dagen efter! Då är den suppergo och lite lagom seg och kladdig! ;) Men man kan ju förstårs äta den samma dag! ;)

Nej, nu så skall jag gå och klä på mig och ska ivägg ut och cykla:)

   

Av Bea War - 12 juni 2011 22:16

Hejsan!

Idag så kommer bara ett litet kort inlägg om muffinsarna som jag lovade er med tanke på att det är så sent och jag ska upp imorgon och göra iordning för lägret som jag ska på:)

Ska ju på läger så jag kommer inte kunna skriva för än på fredag, men håll utsik det kanske kommer något inlägg under veckan?? Jag kanske lyckas komma över en dator vem vet? ;)

Här kommer iallafall receptet:


Ingredienser:


100 g smör

150 g vit choklad

2 ägg

1 dl strösocker

Finrivet skal av en citron

1 ½ dl vetemjöl

1 krm salt

Lite drygt 1 dl hallon


Du behöver:

Måttsatas, kastrull, kniv, sked, elvisp,rivjärn, skärbräda, gaffel, slickepot, skål och en bunke


Gör såhär:

Sätt ugnen på 200 grader. Hacka chokladen i grövre bitar

Smält smöret i kastrullen. När det har smält så  kan du dra kastrullen ifrån platan och blanda i den smälta chokladen med en sked.

Riv citron skalet riktigt fint, försök att bara få med det gula.

Vispa upp äggen lätt tillsammans med sockret och citronskalet. Rör ner chokladblandningen i äggsmetn. Blanda mjöl och salt i en skål med en gaffel och vänd i smeten med en slickepot.

Fördela smeten jämt i ca 12 muffinsformar. Tryck ner några hallon i varje muffins och grädda i mitten av ugnen i ca 12 min.


Nu så har jag också den andra datorn så jag kan ladda upp bilderna som jag har pratat om:)


Mums, mums :)

    Dem choklad doppade hallonen som jags krev om:)

 

Av Bea War - 10 juni 2011 19:35

Hejsan!

Har precis varit och ridit, det gick faktiskt riktigt bra för ovanlighetens skull....:)

Är riktigt nöjd!


Fick också precis reda på att vi ska åka till landet nu ikväll så troligtvis så blir det inget inlägg imorgon:(

Om jag inte lyckas övertala pappa att ta med datorn:) Eller smuggla med den under tröjan....


Jag kommer hem på söndag hem och då så lovar jag att ni ska få receptet på de Vita hallon och chokladmuffinsarna. Jag hoppas också att jag skall kunna ladda upp bilderna som jag har pratat om:)

 

Av Bea War - 10 juni 2011 19:35

Hejsan!

Har precis varit och ridit, det gick faktiskt riktigt bra för ovanlighetens skull....:)

Är riktigt nöjd!


Fick också precis reda på att vi ska åka till landet nu ikväll så troligtvis så blir det inget inlägg imorgon:(

Om jag inte lyckas övertala pappa att ta med datorn:) Eller smuggla med den under tröjan....


Jag kommer hem på söndag hem och då så lovar jag att ni ska få receptet på de Vita hallon och chokladmuffinsarna. Jag hoppas också att jag skall kunna ladda upp bilderna som jag har pratat om:)

 

Hej

Av Bea War - 9 juni 2011 21:53

Hejsan!

Idag så har jag varit hos frisören! :) Jag blev jättenöjd:)

Sen så åkte jag och några kompisar ner till stan en stund.... 5 timmar och jag köpte en grej.... -.- man känner sig väldigt lyckad då.... haha;)


Jag har också fått sommarlovets första sovmorgon! Alltid värt att fira. Fadt dt blev inte mycket till firande för min del! Haha! Men det är skönt att vakna av sig själv och inte behöva bli väckt:)


Annars så har jag väll inte gjort så mkt idag.... eller jo! haha! Jag va och handlade åt pappa, efter det så känner man sig väldigt duktig! Haha! Nej men jag är glad att jag iallafall inte bara har suttit framför tvn och datorn heladagen iallafall.

Imorgon så åker jag förhoppningsvis iväg och köper ett par nya ridbyxor också då mina andra har blivit aldeles för små. ;)


Några tips på vad man kan baka? Eller är det något som ni vill att jag ska lägga ut något recept på? :) Alltid lika trevligt med lite insperation ni vet ;)

 

Ovido - Quiz & Flashcards