beasrecept

Alla inlägg den 5 februari 2012

Av Bea War - 5 februari 2012 18:02

Hejsan!

Jag skrev inget mer inlägg igår som ni kanske märkte^^.

Men jag bakade iallfall, en chokladmousse med smak av apelsin och hasselnöt, här är receptet:


Ingredienser:

150 g mörk choklad

2 äggulor

100 g hasselnötter

2 dl vispgrädde

1 msk råsocker

rivet skal från 1 apelsin


Gör såhär:

Börja med att dela chokladen i mindre bitar och smält sedan över vattebad. Låt chokladen svalna. Hacka hasselnötterna eller kör dem i en matbredare, jag hackade dem men jag tror att det blir ett bättre resultat om man kör dem i matbredaren.

Vispa grädden hårt och blanda i nötterna, råsockret och apelsinskalet.

Blanda i en äggula i taget i chokladen. Vänd sedan ner chokladen i grädden, dela upp i fyra glas och ställ kalt i en timma. Klart att äta!


Superenkelt recept! Och för att vara en mousse så tar den inte så lång tid heller. Jag spritsade ut min mousse i glas, och jag märkte att jag hade lite för stora bitar och nötterna, och sedan när man ska äta moussen så blev nöttrena lite förstora också..... Så om jag sammanfattar det hela så; Gott, enkelt och snabbt recept, men kör nöttrena i matbredaren istället.

    



Ovido - Quiz & Flashcards