beasrecept

Alla inlägg under april 2011

Av Bea War - 12 april 2011 17:21

Hejsan!

Jaag haar onnt ii ryyggen:(

Vi hade höjdhopp på gjympan idag och när jag rev så landade jag på ribban... Aoj!

 

Idag så kom farmor hem till oss för hon skulle köra min lillasyster till hennes gympa och då så passade jag på att baka någonting till hon. Och dt blev inte helt oväntat något som innehöll choklad;) Chokladsnittar! ;)

Här kommer receptet:


Ingredienser:


100 g smör

2 msk ljus sirap

2 dl mjöl

1 dl socker

2 tsk vaniljsocker

½ tks bakpulver

2 msk kakao

100 g vit choklad


Du behöver:

2 bunkar, elvisp, gaffel, måttsats, bakplåtspapper och en plåt


Gör såhär:

Sätt ugnen på 175 grader.

Lägg i smör, socker och sirap i en bunke och vispa riktigt pösigt.

Blanda ihop mjöl, kakao, vaniljsocker och bakpulver i en bunke med en gaffel och blanda ihop det med smöret, sirapen och sockret. Dela degen i två delar och rulla ut till två långa "korvar". Lägg dom på en med bakplåtspapper och platta till dom ordentligt. Gör "reflor" med en gaffel och grädda dom i ugnen i 15-18 min.

Under tiden som snittarna gräddas så kan du smälta den vita chokladen i ett vatten mad och ringla över kakaorna sedan när dom svalnat.

  Det är väll inte världens mästerverk, men allt blir väll inte som man har tänkt sig;)


Ett litet tips bara: Om man inte har någon ljus sirap hemma så kan man ta hälften vit sirap och hälften mörk  så blir det någon typ av ljus sirap:) Det gjorde jag med mina chokladsnittar;) Hehe ;)


Man kan alltid inprovisera när dt gäller bakning, och var inte rädd för att misslyckas! Det är bara att göra om det igen och hoppas på det bättre. Jag inproviserar nästan alltid och än så länge så har dt gått ganska bra;)

 


Av Bea War - 11 april 2011 22:01

Hejsan!

Det blir tyvärr inget låångt inlägg idag som jag lovade igår...

Det blev bara inget bra tillfälle idag och nu så är klockan några min över tio och mamma står och tjatar om att jag ska gå och lägga mig -_-...

Jag slutade halv fyra idag:(  Usch och fyy...

Det går bättre med besökarna nu och jag tror att mitt nya rekord är 28 bbesökare:) Haha! Dt låter typ jättemesigt med 28 besökare men jag är glad att det börjar gå uppå:D

Jag vet inte om ni vet dt men dt värmer otroligt mkt att få en kommentar i skolan om att man tycker om min blogg:) Det gör att jag vill fortsätta att skriva trotts att jag är sådär otroligt trött så att det känns som att jag inte orkar gå ifrån soffan....


Jag hoppas att jag kan komma med något smaskigt nytt recept snart också för känner att det börjar bli lite blekt med sånna... ;)


Jag måste bara få säga detta!

Chokladfondanten som jag skrev ett recept på för två inlägg sen.... alla jag möter tycker att man ska äta fondanten varm men jag måste säga att jag åt en igår och den var kall och den var såå good! Mmmm :) Det var en av dom godaste sakerna som jag har ätit! Pröva Det!

 

Av Bea War - 10 april 2011 22:09

Hejsan!

Dagen började inte sådär jättebra... jag var påväg till min innebandy träning när jag kom på att vi hade musikalträning och den började för tio min sen. hmm... inte bästa starten... men aja.. sen rullade väll dagen på som vanligt och jag följde min lillasyster till hennes gympa. Tåkigt!

Sen gick jag hem och la mig i soffan och satte på tv och tänkte att jag kanske skulle komma på ngt bra recpt... Tyvärr så blev dt inte riktigt som jag hade tänkt mig... Helt plötsligt så började jag känna ett tryck i bröstet och jag kan säga att dt var ganska obehagligt och ingen annan än jag var hemma... jag ringde till mamma och gnällde lite och hon sa väll inget spec... Dt har inte riktigt gått över ännu men jag hoppas att jag kmr kunna sova bort dt!

Jag hoppas att jag kan skriva ngt mer som har med bakning att gör imorgon. Något låångt och härligt inlägg.

Nu hinner jag inte skriva mer för pappa håller på att dampa sönder men jag skriver något imorgon.

 

Av Bea War - 9 april 2011 19:40

Hejsan!

Till effterätt idag så fixade jag chokladfondanter som verkade vara ganska populärt hos The Family;)

Här kmr receptet:


För 6 pers:


125 g smör

200 g mörk choklad

2 ägg

2 äggulor

3/4 dl strösocker

½ dl mjöl

Smör och strösocker för att smörja formarna med


Du behöver:

Liten kastrull, bunke, slickepot, måttsats, små ungsfasta formar och elvisp


Gör såhär:

Börja med att smälta smör och choklad i en kastrull på svag värme.

Under tiden som dt smälter så kan du börja smörja formerna med sockret.

Vispa sockret, äggen och äggulorna vitt och pösigt. Vänd ner chokladblandningen med en slickepot i äggsmeten och sikta sedan försiktigt ihop allting till en jämn smet.

Häll upp smeten i formarna och grädda i ugnen i ca 14 min på 175 grader.

Fondanterna ska börja resa sig innan man tar ut dom.

Vänd formarna på en talrik, vänta i 3-4 min och ta sedan bort formen. Om den inte vill lossna så kan du skära med en kniv längst med kanten och dunka försiktigt ut dom.

  Jag la upp allt jättefint och serverade familjen men jag glömde såklart att ta en bild! Men somtur var så hade jag två st kvar i formarna så dt fick bli ett lite slarvigt och inte så välgjort kort;) hihi:)

 


Av Bea War - 8 april 2011 22:29

Hejsan!

Nu har jag varit och ridigt! Kuligt kuligt! Vi red ute och hästarna blev rädda för inprincip allting! Haha! ;)

När jag kom hem så var var jäättehungrig!

Baka något men jag, mamma och pappa satt kvar vid matbordet och pratade så länge så att klockan blev för mkt så jag fick nöja mig med att ta en kexchoklad från godisskåpet tyckte mamma! Men... dt är ju inte att äta som är dt roliga utan själva bakandet! Dt tror jag att alla bakentusiaster tycker!

Om jag t.ex bakar med mina kompisar så vill alla äta kakan ( och dt är väll ganska normalt egentligen) men jag vill inte äta kakan utan jag vill se resultatet av vad vi har åstakommit, och vad man kan göra annolunda till nästa gång. Haha! Jag låter som typ någon sur kärring som tycker att alla gör fel! Hihi! aja ;)


Jag tycker att inläggen blir så tråkiga utan bilder, men jag vet inte vad jag ska ta för några bilder så dt uppstår ett litet problem där!

Någon som har några bra förslag???

Släng gärna iväg någon kommentar om vad ni tycker att jag ska lägga upp för några bilder! :)

 

Av Bea War - 7 april 2011 21:50

Hejsan!

Jag måste bara säga att jag älskar torsdagar!

Eller... Vi har såhär roliga ämnen i skolan då ;) hehe <3

Vi har teknink, fysik och slöjd! Och.. så hade vi so och engelska också och dt var inte lika kul XD hehe...


Jag  tänkte bara säga att om man är sugen på något gott men inte orkar ställa sig och göra världens godaste och mest avancerade bakverk! Nej, nej, inte alls!

Jag och mina kompisar värmde bara lite vitchoklad och hallon nån gång och de är som jag redan troligtvis har skrivit någon av dom mest härliga och underbara kombosarna som jag någonsin smakat! Mmmm ;)

 

Är det bara jag eller är det så för er också att när ni bakar med någon vuxen och man smakar på smeten att dom säger att du inte får göra så???

Det är ju helt idiotiskt! Jag smakar av smeten varje gång för att se om man behöver tillsätta något mera! Särskilt när man improviserar för att göra något nytt! Sen så är det väll inte så att man måste ta en hel kaffekopp åt gången var och varannan minut! Haha!

 

Av Bea War - 7 april 2011 08:29

Hejsan!

N så är jag i skolan :(

Vi ska skriva våra mål in dom olika ämnena och dt är allt annat än kul!

...men jag har redan skrivit klart målen så det är riktigt skönt! Jag ser bara att alla andra sitter här och plågas! Mohahaha!

Ne...  jag bara skoja;)


Jag ´önskar såå att jag hade hemkunskap! Men dt kmr jag inte ha för än om ett år! :(

Kan man inte ha ett ämne där man bakar?  Då så skulle jag ha högsta betyg ;) hihi<3

 

Av Bea War - 6 april 2011 12:59

Hejsan! 

Vi slutade kl 12 idag!    Jätteskönt!

Dt var skönt för annars så skulle vi ha haft idrott och jag mådde inte inte så bra så DT var jätteskön!


Jag hade Besöksrekord igår! 17 st! Haha;)

 

Snart så ska jag åka och dra ut entand:/ Läskigt!

Men dt är inte så att jag har haft håll i den utan dom tycker bara att den bord lossna snart och eftersom att den inte var lös så har dom nu bestämt sig för att dra ut den... Jag e jätterädd!

Jag måste sticka nu men jag skriver ite mera ikväll om jag hinner.

 

Ovido - Quiz & Flashcards