beasrecept

Alla inlägg under april 2011

Av Bea War - 5 april 2011 18:14

Hejsan!

Jag har kommit på den speciella ingrediensen som tar den tradisionella sockerkakan till en ny nivå!

 

Ingredienser:

Enhelt vanlig sockerkakssmet + ½ dl mjölk till. Grädde om man vill vara busig;)

100g nöter av olika slag. Spelar inte så stor roll

100g mandelmassa

100g mörk choklad

 

Du behöver:

Sakerna som krävs för att göra sockerkakssmeten, skärbräda, kniv och en skål

 

Gör såhär:

Gör sockerkakssmeten efter recptet.

Hacka nötterna och chokladen grovt och smula sönder mandelmassan. Blanda i chokladen, nötterna och mandelmassan i sockerkakssmeten och börja grädda.

Det kan ta lite länre tid att grädda sockerkakan än vad det stod i grundreceptet till sockerkakan men man får bara ta ut den när den är färdig.

Som ni märker så är denna kaka otroligt enkel att göra men det kan vara lite trixit med gräddtiden...

  

Såhär blev min kaka... Den dampade lite när den skulle låssna ifrån formen...

  

 

PS: Insperation och hjälp fick jag ifrån min bästaste kompis som driver bloggen http://lorettog.bloggplatsen.se/ ;)

Av Bea War - 5 april 2011 17:26

Hejsan!

Här kommer receptet på en helt vanlig sockerkaka som ni kan använda till receptet här ovan.

 

Ingredienser:

75g smör

1½ dl mjölk

3 dl strösocker

3 ägg

2 tsk vaniljsocker

4½ dl vetemjöl

1½ tsk bakpulver

smör och ströbröd till formen


Du behöver:

Lite kastrull, sockerkaksform, måttsats, elvisp, bunke, gaffel, provsticka eller tandpetare


Gör såhär:

Sätt ugnen på 175 grader. Smöra och bröa formen.

Smält smöret i kastrullen på svag värme. Häll mjölken i smöret och värm tills den är fingervarm.

Knäck äggen i bunken, häll i sockret och vispa med elvisp till smeten är fluffig och ljusgul. Häll i den fingervarma mjölken. Blanda i vaniljsockret och blanda snabbt ihop allting.

Blanda bakpulver och mjöl. Rör om ordentligt med en gaffel så att dt blir riktigt blandat. Vänd ner mjölet i smeten.

Häll smeten i formen och sätt in i ugnen i 40 min.

Prova med en provsticka om kakan är klar annars så måste den gräddas lite till.

 

Av Bea War - 3 april 2011 21:26

Hejsan,

Jag är bara såå tröt och uttråkad! Dt känns som att jag inte har gjort någonting på hela helgen! Fast... Dt har jag ju faktiskt! Jag har spelat Innebandy, varit på Barncancerfondens årsmöte och lagat mat till farmor. Fick dock inte tillfälle till att baka ngt:( Jag hade gärna gjort någonting till farmor. Kanske en sockerkaka med någon spännande ny smakupplevelse??? Skulle Det vara intressant? :O

Jag har inte hunnit blogga så mkt på senare tid för det har varit så mkt i skolan nu. Är mitt upppe i en sånhära hemsk provperiod. Usch och fy för dt!

Jag var på begravning i fredags:( Min farafar dog för inte så längesen. Dt var hemskt! Men jag antar att nu när begravningen är över så ska jag försöka attt lämna farfar bakom mig. Men han finns Alltid kvar i mitt hjärta.

 

Jag tror att jag håller på att få feber. Jag får som på känn när jag håller på att bli sjuk. Jag hoppas ju såklart att jag känner fel men om det nu är så att jag får feber så ska jag allt försöka komma på något braigt recpt:)


Några av er undrar säkert varför jag var på Barncancerfondens årsmöte.

Och det är väll lika bra att jag berättar nu att jag har haft cancer men att jag nu är frisk men inte friskförklarad ännu. Det blir jag inte för än om 4år, men jag får inte någon mera behandling utan går bara rekelbundet på kontroller.

Lite längre fram i tiden så kanske jag förklarar lite mera grundligt om hela perioden på sjukhuset men det kan nog ta ganska lång tid att skriva så jag bloggar om dt såfort som jag har skrivit klart;)


 

God bara såhär, men...

 

Vilken ska vara den där sista oväntade ingrediensen som piffar upp allting???

 

Ovido - Quiz & Flashcards