beasrecept

Alla inlägg under november 2011

Av Bea War - 14 november 2011 21:18

Hejsan!

Min lillasyster har bakat en kalddkaka.... :) fast den blev inte så kladdig precis, eller jag vet inte rikig hur den smakar eftersom att jag inte har smakat på den, men den ser inte så kladdig ut iallafall. Och vet ni vad.... jag har inte smakat på den men någon har det.... en liten bit i kanten är borta ifrån kakan. Det är så det bruka se ut i vårat hus. En choklad bit försvinner, några kakaor är borta ifrån skåpet eller halva chipspåsen är tom.Vi har fortfarande inte lyckts att klura ut vem det är som går och smaskar på såna godsaker, men jag har mina misstänkta. ^^


Håller på med den nya headern förfullt nu. Mitt ända problem är att jag inte kan få in några bilder på headern. Eller jo, jag kan få in bilderna men dom är typ gigantiska och man(jag...) kan inte förminska dem. Men den är ppå g iallafall:)

 

Av Bea War - 13 november 2011 14:00

Hejsan!

Idag så har jag varit på dudstjänst under förmiddagen, lite mysigt:)

Sedan när jag kom hem så åt jag lite lunch och gjorde lite skolarbete. Sedan så bakade en Passionsfruktsmousse med vit choklad, som just nu håller på att stelna i frysen:)


Ingredienser:

3 ägg

150 g vit choklad

5 passionsfrukter

150 g hallon


Gör såhär:

Smält den vita chokladen försiktig i mikron eller över vatten bad. Jag hoppas att jag redan har sagt detta men jag sägger det igen; Var Alltid jätteförsiktig när du smälter vit choklad, eftersom att den väldigt lätt grynnar sig och blir alldeles konstig. Om du smälter den i mikron så gör det lltid på låga tempraturer och korta "intervaller". Över vattenbad så måste du alltid röra om!

Okej, nu så fortsätter vi med receptet: efter att du har smäl chokladegvitan styv n, försiktig, så kan du låta den svalna lite. Under tiden så separerar du ägggula och äggvita. Var noga med att det inte kommer någon ägggula i vitan. Vispa äggvitan styv, men inte för länge! När chokladen har svalnat lite så blandar du försiktig ner ägggulan i chokladen så att den inte grunnar sig. Gröp ur passionsfrukterna och häll ner kärnorna och köttet i chokladsmeten. Vänd sedan ner en liten del av vitan i choklad smeten och vänd ner den försiktigt, när du vänt ner allt så kan du vända ner restenav vitan också.

Lägg några hallon i botten av varje glas som du skall servera i och häll sedan upp smetn i glasen. Låt stå i kylen och stelan i några timmar.


Jag har lyckats att lada upp bilderna från kamran till datorn i går kväll, så nu så har jag iallafall bilden på citronpajen, som ni får idag. Jag skall ju ta kort på moussen också, men eftersom att den inte riktigt ha hunnit att stelna ännu så får ni bilden ikväll eller imorgon.

Jag håller på med den nya headern nu också, och jag tror att den kan bli helt ok, iallafall jämfört med den förra...

  

 

Av Bea War - 12 november 2011 20:50

Hejsan!

Jag märkte nu att det inte finns något inlägg från igår, vilket är lite konstigt eftersom att jag både skrev och delade det... konstig, men nu vet ni allafall/ vet inte.... varför det inte blev ngt inlägg igår.


Just nu så sitter jag och försöker att ladda över bilder till datorn, men jag vet inte om det funkar sådär supper.... Någon med datakunskaper som kan hjälpa till lite kanske? :O

Det nya fotoporgramet som jag har laddat ner verka jättebra! Ialafall jämfört med paint, haha! ;)

Men jag inte riktigt hunnit testa det önnu på grunmd av fel 885309, men jag hoppas att jag lyckas idag;)


Idag så var jag i kyrkan och förbrede för typ gudstjänsten imorgon. Och imorgon så skall jag vara i kyrkan igen för att gå på gudstjänsten^^ och så skulle jag prova pjäxor, och några andra vinterkläder, så vi får se om det blir något bakande imorgon.

Jag hoppas också att jag har lyckts ladda ner bilden på citronpajen imrgon och att jag kanske har kommit en bit på min nya header:)

 

Av Bea War - 10 november 2011 22:10

Hejsan!Skriver ifrån mammas telefon nu, så det blir inte något speciellt långt inlägg idag heller. Jag blir bara mer och mer förskyld vilket jag hatar! Vi bakade föresten bullar idag på hemkunskapen:) mina och Annas bullar blev asgoda! :D annars så finns det väll inte så mycket mer att säga... Mer än att jag mår asdåligt, jag har muntlig presentation på svenskan imorgon vilket jag hatar och jag har sovmorgon imorgon till nio vilket jag har glömt att säga till mamma och pappa så dem kommer väcka mig klockan sju imorgon iallafall trots att jag inte börjar för än tio.… och jag känner att detta blev en jävligt lång menning så nu så är det bäst art jag slutar för annars så kommer jag bara att fortsätta i all evighet.... Föresten så har jag inga bilder här på mobilen så jag har ingen " kramisar från Bea skylt" så ni får som vanligt ett pusspuss igen:) Pusspuss

Av Bea War - 9 november 2011 22:32

Hejsan!

Det blir ett kort och snabbt inlägg idag efersom att klockan är mycket och jag inte mår så bra...

Jag kom just på att vi skall baka kanelbullar imrgon på hemkunskapen, så det skall bli kul:) jag menar, det är ju inget som jag är så speciellt bra på men mann får baka iallafall:)


Jag har inte lyckats ladda upp bilden idag heller... men jag har best'mmt mig för att jag ska försöka i helgen att förstå det där fel 885309... men jag kan inte lova något! som ni säker vet...

nej, nu så får jag nog ta och försöka få lite sömn så att jag kan baka igen till helgen:)

 

Av Bea War - 8 november 2011 19:16

Hejsan!

Jag lover! Jag har försökt med allt! Och det fugerar inte, det stod bara att ett fel hade uppstått! Vad fel? Och sedan så stod det att det var fel nr 885309.... va fan? Vad betyder det egenterligen?

För er som inte har någon anning om vad jag snackar om så är det så att jag har försökt att ladda över några bilder från kamran till datorn.... vilket jag sällan lyckas med, men jag trodde att jag hade fattat nu, men se tyderligen inte! Bara för fel 885309. Tycker inte om det felet! Jag tycker inte om något fel! Men speciellt inte fel nr 885309!


Så nu så har jag fått mitt lilla utbrott övar att datorn (enligt mig) inte fungerar som den ska. Som ni kanske fattade så har jag inte lyckats ladda över några bilder, trots att jag har försökt i över en timma.... så idag så blir det verken bilder på citronpajen eller någon ny header...


Jag är föresten hemma ifrån träningen idag, eftersom att jag börjar att bli förskyld, och jag misstänker att febern börjar stiga... :( så jag tänkte bara lägga mig och villa en stund nu

 

Av Bea War - 7 november 2011 17:50

Hejsan!

Ledsen för att jag inte skrev igår, men det hanns inte riktigt med.... Jag hade lovat familjen att jag skulle göra middag igår, så det var det jag höll på med nästan hela dagen... Jag gick upp vid typ halv elva, och satte mig genast vid datorn för att komma på vad jag skulle göra. Det fick bli Fetafylld lax med granatäpple, potatissallad och en vanlig sallad. Till efterrätt så fick det bli en citronpaj(eftersom att det var mammas födelsedagsmiddag så tyckte jag att detkanske var snällt att göra något som jag vet att hon älskar...). När jag hade bestämt mig för vad jag skulle göra så skrev jag snabbt en inköpslista och skickade sedan iväg pappa till Ica för att köpa det som fattades.Så länge så började jag med pajdegen. Jag fick slänga i mig en snabb lunch och sedan packa väskan för att åka iväg på min första hemmamatch med det nya laget. Vi vann med 4-2:)

När jag kom hem så fortsatte jag genast med maten, och jag höll på konstant under ca 3 timmar, innan maten tillslut blev klar. När vi hade ätit färdig så var klockan närmare nio, och jag var helt slut... Så recepte på citronpajen får komma idag istället:)


Pajdeg:

3 dl vetemjöl

2 msk socker

2 msk vatten

100g smör


Fyllning:

4 ägg

1 dl socker

1½ dl vispgrädde

3 citroner


Servering:

Vispgrädde

Exotiska frukter som tex mango, melon, passionsfrukt, kiwi och granatäpple(Vet ej om granatäpplet är exotiskt men men...)


Gör såhär:

Knåda ihop smör, socker, mjöl och vatten till en pajdeg. Låt degen vila i kylen i 1 timma. Sätt på ugnen på 200 grader. Kavla ut degen tunt och fyll botten på en rund pajform. Grädda i ugnen i 15 min. Sänk sedan värmen till 150 grader.

Tvätta citroenrna, riv av skalet och pressa ut saften. Vispa ägg och socker lätt, rör sedan försiktigt ner grädden i smeten. Rör i saften och skalet från citronerna i smeten och häll sedan ner smeten i paj skallet. Grädda i 25-30 min. Men räkna med att det tar längre tid. Smete skall ha stelnat innan du tar ut pajen ifrån ugnen. Låt pajen svalna helt innan du skär upp den i tårtbitar. Servera med grädde och frukter.

Bild kommer imorgon.

 

Av Bea War - 5 november 2011 12:37

Hejsan!

Jag bakar imrgon istället:) Pappa fick biljetter till Frölundamatchen ikväll. VIP^^:) så jag bakar till imorgonkväll istället.

Vad tycker ni attb jag skall göra? Någonting med choklad såklart, men fårgan är bara vad...


Idag så var jag ute med några grannar på morgonen. En liten tjej som är 4 år som jag brukar typ passa. Dem skall flytta till Singapor(Jag har ingen anning om hur Singapor stavas, men ni fattar nog iallafall;)) snart, så det känns lite trist:( 

Blir ett kort och snabbt inlägg  idag, eftersom att jag inte har så särskilt mycket att skriva om eftersom att jag typ inte gör någotXD

 

Ovido - Quiz & Flashcards