beasrecept

Alla inlägg den 7 december 2011

Av Bea War - 7 december 2011 22:39

Hejsan!

Jag höll mitt löfte, jag bakade idag.Och det var supperdupper roligt! :D Det var ju ganska längesedan sist men här kommer iallafall receptet:

(Receptet kanske är lite förvirande, men ha bara tillräckligt med tid och ta det lungt så ska ni nog förstå)


Vätska:

½ dl råsocker

100 g mörk choklad

3/4 dl florsocker

50 g smör

1½ dl vispgrädde

1/4 dl sirap (ljus)

2 rågade msk cream freiché ( Vet ej hur dt stavas....)


Resten (Typ...)

1 dl råsocker

1 dl florsocker

1 msk kakao

1½ tsk vaniljsocker

2 dl mjöl

3 msk cream freiché

50 g choklad

1 ägg


Gör såhär:

Sätt ugnen på 225 grader.

Lägg allt som skall vara till "vätskan" i en katrull och smält. Smaka gärna av också... om ni fått en väldigt chokladig nötaktig sött smak så är det toppen!

Vispa florsocker, råsocker och ägget lätt. Vänd i mjöl, kakao och vailjsocker. Ni kommer troligtvis inte kunna blanda ut allt utan smeten kommer mest se u som en deg, men då så häller ni bara i lite av choklad bandlingen. När det är en jämn och blank smet så kan ni blanda i resten av chokladblandningen. Klicka i cream freichén i smetn, hacka chokladen till lagom stora bitar och blanda i smeten. Häll smetn i en form med löstagbar kant, som är klädd med ett bakplåtspapper på botten. Grädda i ugnen i 10 min. Låt sedan kakan svalna i rumstempartur. Ställ in i kylskåpet i några timmar. Ca 4 timmar. Klar!


Jag blev riktig nöjd med den här kakan, eftersom att jag inte precis brukar göra såhär när jag bakar... Och ändå så blev resultatet precis som jag hoppats! :D Jag säger bara det att det är sådana stunder då man känner att men verkligen har lyckats som gör att jag fortsätter att baka, ha kvar mina drömmar om att en dag bli en konditor och fortsätter att blogga ch lägga ut mina recept här. För om jag ska vara helt ärlig så har jag i vissa stunder funderat på att lägga ner bloggen. jag menar, jag gör ju bara samma sak om och om igen. Så att lyckas ibland kan verkligen vara nödvändigt.


Jag orkar inte börja hålla på med att ladda upp blider nu, så det få bli imorgon ostället.

 

Ovido - Quiz & Flashcards